Pravěká dieta

Různých diet existuje celá řada. Mezi takové, které se stávají populárnějšími, patří i takzvaná pravěká dieta. Vžil se pro ni i název paleo dieta. Na čem je založena? Na podobném stravování, jako v pravěku. Seznamte se.

Bez průmyslových potravin

Základem stravování je to, že jsou ze stravy eliminovány všechny průmyslově vyrábění potraviny. V tomto směru zase až tak výjimečná není, jelikož snaha o vyřazení polotovarů by měla být základem u jakéhokoliv dietního, nebo zdravého stravovacího režimu. V tomto pravěká dieta zase až tak velké objevy nepřináší.

Bez obilnin

V čem je paleo dieta už skutečně unikátní, to je fakt, že jsou zde zakázány klasické obilniny. Tedy všechny produkty, kde je používána hlavně pšenice a žito. Cílem je začít-se stravovat alternativě, kdy bude využívána třeba pohanková, nebo kukuřičná mouka. Ideální je však to, když jsou vyloučeny i tyto dva, nebo jakékoliv jiné druhy alternativní mouky.

Hlavně zelenina a ovoce

Na čem je pravěká dieta primárně postavena? Je to zelenina. Právě na té byla strava v pravěku hlavně založena. A to pro její snadnou dostupnost, ale i proto, že většina druhů nevyžaduje žádnou tepelnou úpravu. V dnešním moderním světě je vhodné zaměřit se hlavně na výživově kvalitní druhy, jako je paprika, kapusta, květák, mrkev, nebo brokolice.
Pokud jde o ovoce, tak by v této dietě mělo dominovat hlavně to sezonní. Opět platí, že paleo dieta by měla napodobovat původní stravování – ovoce by mělo být peskováno ekologicky a konzumováno nejlépe syrové.

Maso? Určitě ano

I když to vypadá, že je tato dieta založena výhradně jenom na rostlinné stravě, není tomu tak. Je spojena i s konzumací masa. Hlavním cílem pravěké diety je omezit sacharidy. Proto je maso nejenom doporučováno, ale dokonce u diety platí, že není problém konzumovat i tučnější druhy. Kdo se však bez bůčku obejde, bude na tom lépe.

Vegetariánství

Jeden z životních stylů, který je možné stále označit jako alternativní. To proto, že na něm své stravovací návyky staví jenom určitá skupina lidí. To je vegetariánství. Na čem konkrétně je postaveno?

Co je to vegetariánství?

Jde o životní styl, který je založený na odmítání masa. Vegetariánství je tedy založeno primárně na přijímání rostlinné stravy, která tvoří základ jídelníčku konkrétního člověka. Maso, a to jakéhokoliv typu včetně rybího, v takovém jídelníčku rozhodně nemá co dělat. Ani krátkodobě. Pokud si daný člověk maso dá, tak ho již nemůžeme označit za vegetariána.

Živočišné produkty jsou povoleny

Vegetariánství je často zaměňováno s druhým podobným stravovacím stylem, kterým je veganství. To je založeno na odmítání čehokoliv živočišného. V praxi to znamená, že vegetariáni konzumují nejenom výhradně rostlinnou stravu. Mohou do ní zařadit třeba i živočišné produkty, jako je mléko a různé výrobky z něj, jako jsou třeba sýry a další. Stejně tak mohou do své stravy zařadit například i vejce.

Důležitá je skladba stravy

Vegetariánství je často označováno za trend, který není příliš zdravý. Je argumentováno tím, že lidskému tělu mohou chybět důležité látky. Pokud je strava příliš jednotvárná, je tomu skutečně tak. Pokud je koncipována správně, nemělo by lidskému tělu chybět vůbec nic, od vitamínů a minerálů, přes vlákninu i bílkoviny, až po sacharidy. S nimi může být problém největší. Lze je však snadno načerpat z ovoce. Jenom je třeba správně vybírat ony jednotlivé druhy, které jsou konzumovány.

Menší zátěž pro lidské tělo

Co je na vegetariánském stravování celkově pozitivní? Rozhodně je to fakt, že rostlinná strava je pro lidské tělo mnohem menší zátěží, pokud mluvíme o náročnosti samotného zpracování. A to ať už jde o zpracování v žaludku, tak následný průchod střev. V tomto jsou její výhody skutečně nepopiratelné.

Co je to raw, bio, eko

Kdo chce žít skutečně zdravě, měl by co nejvíce hledět na to, co konzumuje. Aby to měl jednodušší, jsou zde různé směry. Mezi hlavní patří raw, bio, nebo také eko. O co konkrétně se jedná a jaká je hlavní charakteristika? Podívejme se.

Raw

Poměrně zajímavý směr. Pokud by mělo dojít k překladu tohoto slova, lze ho označit jako něco, co je surové a nezpracované. A přesně takto raw strava vypadá. Laicky řečeno se jedná o stravovací směr, který je založený na konzumaci syrové stravy. Vychází z veganství, což znamená i to, že základem je zeleninová strava. Obecně lze říci, že do této oblasti spadají všechny druhy přípravy, u kterých nedošlo v daném procesu ke zvýšení teploty nad 42°C. Potraviny tedy je možné upravovat – sušit, mixovat, pasírovat, ale nikdy nesmí dojít k překročení této teploty.

Bio

Toto je v dnešní době poměrně zajímavý směr, který je založený na pěstování, ale i chování zvířat zcela bez chemie. Jde tedy o označení čistého hospodářství, vlivem kterého se neobjevují žádné chemické cizorodé látky. A to jak ve výsledné plodině, tak se nedostávají ani do přírody – třeba z odpadních vod a podobně. Vše funguje výhradně a jenom v souladu s přírodou. Dnes se o tomto označení často mluví i proto, že se jím pyšní takové potraviny, které na něho nárok skutečně nemají mít.

Eko

Pojem velmi podobný výše zmíněnému bio pěstování a chování zvířat. I zde se jedná o metody, které jsou založeny na nepoužívání jakýchkoliv chemických látek. A to jak proto, aby nebyly součástí konkrétního produktu, tak i proto, aby se nedostávaly do přírody. Eko životní styl ale může mít i výrazný přesah mimo potraviny. Souvisí s tím, že se v běžném životě využívá jenom to, co je takzvaně ekologické. Tedy to, co je založeno jenom a výhradně na přírodní bázi a co nijak neznečišťuje přírodu ani při výrobě, ani při následném použití.

Vliv půstu na zdraví

Jsou různé metody, jak upevnit zdraví. V mnoha kulturách i náboženstvích se objevuje především půst. Jaký má právě on vliv na lidské zdraví? Pojďme společně načerpat všechny důležité informace.

Podpora lepšího trávení

Během půstu může dojít k tomu, že se celkově zlepší činnost střev. Je to proto, že dojde k regeneraci střevní mikroflóry, stejně jako dojde k tomu, že si střeva mohou odpočinout a mohou také zregenerovat, stejně jako dojde ke zhojení různých problémů, třeba v podobě zánětů.

Lepší obranyschopnost

Není nic nového, že když se mluví o obranyschopnosti, tak se mluví také o kvalitě střevní mikroflóry. Tyto dvě věci k spolu jasně souvisí. Když tedy mluvíme o lepším fungování trávicího systému, nesmíme zapomenout také na to, že se výrazně zlepší i obranyschopnost lidského organismu. Hlavně, pokud jde o běžné nemoci, jako je třeba chřipka a podobné.

Zlepšení lidské krásy

Toto ocení především ženy, jelikož půst má pozitivní vliv i na jejich krásu. A to hlavně v souvislosti s pokožkou. Ta získá mnohem přirozenější barvu, stejně jako se více napne. To logicky znamená, že bude působit mladším dojmem, s méně viditelnějšími vráskami. A to i přesto, že během postního období se může krátkodobě vysušit.

Lepší fyzická kondice

Během půstu sice dojde k opaku, ale následně dojde v lidském těle k lepšímu zvýšení energie a tedy i k lepší fyzické kondici. Je to dáno tím, že se z těla odplaví různé nežádoucí látky. Organismus tak nebude ničím zatěžován a bude podstatně lépe fungovat. A to se projeví na celkové výkonnosti.

Pozor na dobu půstu

Nic se nemá přehánět. Ani půst. Pokud by byl velmi dlouhý, má stejně negativní následky, jako drastické diety. Objeví se nevolnosti, nechutenství, mdloby, stejně jako může dokonce dojít i k celoživotním zdravotním problémům. I proto se v různých kulturách objevují takzvaná malá a velká postní období.